Westerninstruktör på Börknäset

Det är snart mitten på maj och sommaren är riktigt nära nu!!

På gården har det börjat byggas igen. Den öppna porten har nu blivit en riktig gammeldags öppenport med kantigt valv, ni vet =) Och en skjutdörr på insidan har lagts till istället för de gamla söndriga dörrarna. Så nu ska snart hela stallet målas, ut- och invändigt.

Nästa projekt är klubbrummet, allrummet, mysrummet, vad man nu vill kalla det. Rummet där männsikor får mötas, sitta och läsa, spela spel, ha kurser/föräläsningar, äta och massa mer... Ett rum som antagligen kommer att använad mest på kurser och läger senare. Ett annat byggprojekt är ett eget stall åt grisarna och några får, getter och kaniner... Och vem vet vad mer =)
Men det blir inte ännu riktigt. Skulle behöva ett dussin stora starka karlar som vill göra allt möjligt!


Sveipur frá Hamrændum.

Där är en bild tagen i lördags, när jag skulle hämta Byr & Sveipur i hagen innan vi skulle iväg till min svägerskas ridbana för en westernridningslektion. Sveipur är en totalt supermysig häst med det största hjärta jag någonsin skådat i en hästkropp :)

hur som helst, på lördagskvällen hade vi Annina Hietikko från Luovankylä här hos oss på Börknäset. Hon hade westernridning med oss i 1½ timme. Jättekul och lärorikt!
Westernridning är inte så långt ifrån den isländska ridningen som man kanske skulle kunna tro. Även om jag visste det före den här lektionen så var det ändå kul att få bekräftat. Minst 10 år sen jag var på westernläger hos Annina senast. Kommunikationsättet är väldigt lika, väldigt fascinerande.
Annina kommer igen den 22.5 så då blir det mera western på tapeten. Måste ju öva nu inför sommaren i Öjskogsparken och Närpes Teaters pjäs, Du Wida Wackra Wilda Wäst.















En väldigt givande kväll! Men det är verkligen inte så lätt som man skulle kunna tro, det ser ju så lätt ut :)


En annan kul grej som hände igår, som jag måste skryta om, är att jag hade en tjej som efter ridningen ville öva att komma upp på Klipper utan sadel, själv. Jag sa att jag kunde förklara men inte visa eftersom att jag är så gammal och styv så att det finns ingen chans att jag kommer upp. På klipper javisst :) men inte på Sveipur, som då stod bredvid vid stocken. Men så tänkte jag att äh, jag prövar... Och på första försöket svängde jag mig upp, vilket resulterade i först en chockad min, och sedan ett leende som går att jämföra med en 5-åring på julafton! =) Därefter kom jag upp ett par gånger till utan problem. Detta måste vara ett bevis på att fysiskt jobb VERKLIGEN ger resultat. Även om Sveipur bara är lite över 140 cm i mankhöjd så är det en prestation värd att skriva om för ngn som jag som aldrig klarat detta, inte ens som barn! :D

Vår fantastiska hovslagare kommer på onsdag och skor mina 4 samt Johannas 2 hästar.
Sen åker jag iväg till Kreta en vecka tillsammans med min mor, då får några vänliga själar sköta om hästarna och grisarna. Tur att man har folk som ställer upp! Tack alla ni!
Sen blir det 3 grupper under loppet av en vecka, 2 dagisgrupper samt en företagsgrupp. Mera sådana är välkomna! :)
Efter detta är det Juni och då drar övningarna till pjäsen igång. Men redan den 22 maj är det fotografering, då kommer Sveipur och jag att vara där.
Då är det även provvridning av den nya läktaren. ALLA som vill får komma och sitta på läktaren då eftersom den behöver utsättas för full tyngd. Det lottas ut 10 st. fribiljetter så det lönas att komma!

Alltså 22.5 kl 15 är det provvridning, alla som vill får komma och kan då vinna en fribiljett!

Det var allt för denna gång!


Kommentarer
Postat av: GuLilla

Helt underbart det du berättar ! Och inte för att jag nu fattar allt om hästar men det du berättade om ...'svinga sig upp på hästryggen'... lät som det ska var en prestation ! Bra gjort! Ska senare komma på rid-tur med barnbarnet som älskar att rida - fastän hon är bar 3½år .

Lycka till med alla byggprojekt och allt annat du har på gång!

2011-05-09 @ 22:35:20
URL: http://mookis.blogg.se/
Postat av: Piisa

Tack så mycket, det värmer alltid att få vänliga ord på vägen! Välkomna och rida! =)

2011-05-10 @ 09:10:46
URL: http://borknasgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0