Måndag ut i fingerspetsarna

Jag gillar verkligen inte måndagar! Vet dock inte varför jag är så emot dem... Men just idag är jag emot vädret. Eftersom min reuma avskyr att vara ute i regnigt, kallt och fuktigt väder så får jag inget gjort när det ska vara 11 grader varmt, regnigt och blåsigt i slutet av maj.
Jag har hagar som ska byggas, hus som skall målas, uthus som skall tömmas och jaa... Det finns hur mycket som helst!
Hästarnas hage börjar snart se ut som lervälling och dom vill ut på sommarbetet. Idag ska jag åka och köpa en del glasfiberstolpar så att jag får sätta upp tillfälligt staket i lilla sommarhagen. Det är en liten äng här bredvid som en granne vill att hästarna ska rensa :) Den passar bra för att vänja hästarna vid sommarbetet. Sen ska det fixas ett staket med riktiga stolpar nere vid stora sommarhagen. Så snart borde hästarna vara ute på betet. Men har inte haft så bråttom utan tänkt att dom får gå i skogshagen nu så länge det inte finns knott och annat som stör dem.

Förutom att jag inte gillar måndagar och att vädret är bedrövligt så kan berättas att det finns fem hästar på Börknäsgården just nu. 4 stycken som är gårdens egna och en ettåring som är inhyrd på gården ett par månader. Ett halvblod som nu redan är högre i mkh än mina islandshästar fastän han bara är ett år. Långa ben och unghästutseende men väldigt vacker och uppmärksam. Lite knasboll, men det hör ihop med åldern :)
Bilder på honom kanske kommer senare.

Vår gamla hästtransport som vi menade fixa till och använda har vi bestämt oss för att byta bort. Skulle så gärna haft den eftersom den är Umeåsläp, alltså isolerad transport. Nya sådana kostar så mycket att det kommer bli en oisolerad transport nu istället. Men jag kör inte så mycket och så långa sträckor vintertid iaf. Ska och titta på en transport senare i veckan tror jag. Berättar mera om det sen!

Nu spöregnar det... FYY!!

Har en företagsgrupp som skall komma och rida idag 16.30, sen var det meningen att de ska ha picknik... Får se vad det blir av den saken!
Har annars haft 2 dagisar på besök förra veckan och ännu ett dagis är på väg hit imorgon eftermiddag. Jättekul med barnen och jättekul att så många har velat komma till Börknäsgården! Har även avråda flera grupper från att komma hit. Känns totalt fel men har inte kunnat erbjuda dem det de velat ha. Med andra ord en massa djur. Ska verkligen försöka få hit både några getter och får i sommar, kanske även andra djur. Men just nu är det platsbrist eftersom det skulle behöva renoveras mera utrymmen och det tar tid, pengar och energi :)
Men det kommer i sinom tid!


Foto: Jonas Bergqvist

Ännu en Vilda Western bild från Öjskogsparken. Kom ihåg att boka plats på den nya vridläktaren i sommar och kom och se ett fartfyllt vilda västern äventyr!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0