Om NM i Ypäjä 5-7.8

Vilken bra dag! :)
Fått en hel del gjort, häromdan stod vi och kämpade med brädhögar för att välja ut de som var 5" och 6", de skulle nämligen köras till hyvleriet (eller vad det nu heter), för att sen komma tillbaka hyvlade och spontade.
Idag var det dags att kämpa igen, nu med färdigt material som skulle in i stallet för att vänta på byggaren som lovat komma nästa vecka! Bilder på det kan jag sätta upp senare!

Sitter nu och funderar på att visa bilder från Nordiska Mästerskapen i Ypäjä. Jag lovade ju att visa bilder och berätta om resan. Men bilderna har jag haft i mammas datorn och den har varit sönder. Nu är datorn lagad och tack o lov finns bilderna kvar!! =)



Här har vi öppningsceremonin fredag förmiddag.







Finland ville såklart visa upp den Finska hästen och berättade vad den användes för, förr och nu.



Resan gick hur som helst väldigt smärtfritt, Vi kom till hotellet Rantasipi torsdag kväll, åt en god middag och delade på en flaska bubblande vin :) Sen var det läggdags för att orka upp och se tävlingarna nästa dag.

Väckning nångång efter kl 8 på fredag morgon, fixa till sig lite och sen ner på frukostbuffé, där var både svenskar, norskar, danskar och även islänningar. Intressant att sitta och lyssna på sorlet från alla glada och förväntansfulla hästmänniskor. Speciellt några från Island fångade min uppmärksamhet eftersom jag såg att den unge killen hade tävlingskläder med sig.



Klockan 11.30 var vi på plats vid ypäjäs tävlingsområde. Som var mycket mera utbrett än vad jag trodde att det skulle vara! Jättefin ovalbana hade de intill terängbanan. De nordiska flaggorna var på topp och solen var högsommar stark! Vi satte oss på läktaren, mamma och jag, förväntansfulla (iaf jag) inför vad som komma skulle. Hade ju ändå inte varit på islandshästtävlingar förut, så det här var något extra!
Och det var minst lika intressant och lärorikt som jag hade trott att det skulle vara.
Fredagen gick ut på 4-g klasserna och 5-g klasserna, både YR och seniorerna. De första timmarna gick ut på att lära min kära mor hur man ser skillnad på alla fem gångarterna. Mycket att hålla reda på. Men efter två timmar hade hon det hela ganska på det klara! =)



På fredagen hittade jag även en Jättefin träskylt formad som en töltande isis, den hoppas jag att min svärmor skulle skriva en text på så att jag kan sätta upp den vid nya stallet. Bild på den kommer när den är riktigt klar :)
Fredagen slutade med flygande pass race, häftigt! Då gällde det inte längre för ryttarna att se "städade" ut, först i mål på en 250 meters sträcka är den stora grejen med den klassen!
Ungefär kl 19 var vi tillbaka på hotellet och det blev dusch, sen middag. Denna kväll delade vi på en flaska vitt, och när vi satt och njöt av det sista ur flaskan dök Stefán och barnen upp på andra sidan restaurangen. De åt middag med oss och jag frågade S. om han kände "han där borta" (islänningen jag sett vid frukostbordet som var i 50-årsåldern.) Det visade sig vara en bekant till S. och det blev kramkalas. Denna man var Luther, islänning med gård i Danmark och Hesta Gallery är hans varumärke.
www.hesta-gallery.dk
Hans son är även med i det isländska landslaget och han själv är en skicklig tränare.
Nåja, den kvällen hade också ett avslut, vi skulle ju upp tidigt morgonen därpå!



Lördag var det väckning redan kl 7, frukost och sen tillbaka till tävlingsområdet för att titta på töltklasserna.
Jätteintressant och mängder av vackra hästar!
Denna dag satte vi oss under träden i skuggan, lagom brända på axlar och rygg efter gårdagens strålande väder.
Lördagen bjöd också på varmt och tungt väder, vilket på eftermiddagen resulterade i ett stort åskväder med en tromb rakt genom tävlingsområdet och över ovalbanan! Tält blåste omkull och plaststolar flög x antal meter. Tävlingarna stannade upp ungefär fyra tiden och de skulle hålla några timmars paus, så då bestämde vi oss för att åka hemåt. Jag hade ändå hunnit med att köpa en sadel, Frami, från Hesta Gallery och träffat flera trevliga nya bekanta.


Pass race =)




Några hästtjejer från Sundom var också på plats denna dag, tillsammans med S., barnen och "tjejerna" tog vi en lunch/middag på en av Ypäjäområdets restauranger. Sen fick vår gamla söndagsmercedes gasa iväg hemåt. Jag skulle definitivt velat stanna tills söndag och alla finaler men eftersom vi hade biljetter til festivalen i Björneborg på söndagen så var det bara att åka hem.
Men jag lovar att det blir NM igen, då i Sverige! =)








Kommentarer
Postat av: V.

Hejssan!

Oj va mycket spännande du var på!

Roligt att se allt i ord o bild!

Fixar nog skylten .. ;D

Vi ses!

2010-09-03 @ 13:41:41
URL: http://www.vform.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0