Islandshelg i Sundom

Då var helgen hos gänget i Sundom över. Vilka underbara människor :) Där håller hästmänniskorna ihop, är vänner och tar hjälp av varandra. De känns alla som ett sammansvetsat gäng där alla accepterar varann för vem de är. Beundransvärt, absolut!
Igår började vi kurshelgen med en timmes teori om Islandshästen, dess bakgrund, användningsområde och deras tankesätt samt mycket mer. Det har diskuterats, skrattats och utbytts tips hela helgen lång! Köpte till o med en jacka av en av tjejerna för 10 euro, ett riktigt fynd!
Sen blev det lektioner för var och en. Alla individuellt vilket var mycket givande. Alla fick Stéfans uppmärksamhet till 100 %! Eftersom han nu tränar min Tenór så blev dagen mkt givande :)
Efter 18 års erfarenhet av "vanliga" hästar så är islandshästen tvärt emot i flera avseenden. Så det gäller att få den i dagens läge naturliga känslan att börja bete sig annorlunda, inte så lätt alla gånger kan jag tala om.
Bara det att inte alls skänkla med vristerna utan att i princip all "verksamhet" och alla signaler skall komma från låren och tyngden i stigbyglarna. Jättehärligt! Men inte så lätt alla gånger... Och även om jag under våren redan vetat detta så är det så mkt bättre när någon granskar. Travskänklarna är helt annorlunda, det e kanske största omställningen. Men nu kommer det bara att gå bättre :)
Stéfan har gjort underverk med Tenór på bara två veckor!! En helt annan häst nu än när han flyttade för några få veckor sen. Jag bugar djupt för den kunskapen, och för att jag får chansen att lära mig alla möjliga knep. Skulle nästan kunna flytta till Sundom bara för "islandshästfolkets" skull =) Eller så inte, får införa kulturen här istället. ;o)
Dag två av kursen, det vill säga idag, blev en 12 timmars dag och väääldigt lärorik. Idag har vi alla fått två lektioner var och sen tog jag och Stefan en tekopp och diskuterade efteråt. Tackar alla för denna givande helg, mera såna tack =) Märkte också att isländskan inte är så svår. Ett språk som skulle vara jätteksoj att lära sig, det är så vackert och annorlunda.
Har äntligen fått mina första ridbilder av mig och T. Har ju inte lyckats ha nån fotograf tidigare. Hade även med filmkameran men hade inte tänkt på att jag skulle ta med den, så den var tyvärr inte laddad och därför filmade jag kanske bara en minut av gården innan den slocknade. Sirpa, som äger gården där vi hade kursen, har verkligen en fin gård och ett mysigt personligt stall.



Sirpas hund gillar att sköta om hästarna, speciellt att slicka på dem, jättegulligt!

Stéfan går igenom ett och annat innan lektionen börjar.

 






















 




Det var allt för den här gången... Men jag kan säga att jag känner på mig att denna sommar skapar historia ;)


Kommentarer
Postat av: mamm

Härligt, en givande helg förstår jag det har varit för er båda,kul.Men du je ju dukti å.Fina bilder.

2010-05-23 @ 22:02:25
Postat av: Jennica

Kva fin ni jie! :)

2010-05-23 @ 23:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0