Tankar

Varit i skolan ikväll... Precis som igår kväll och ska även dit och skriva en tent imorgon eftermiddag. Ofta känns skolkvällarna som om de tar upp ens tid. Men ikväll hade vi ett av de intressantare och mer givande ämnena. Mental- & Missbrukarvård. Hela ämnet är sååååååå intressant :)
Vår lärare sa ikväll en sak som fastnade i mina tankar.
"Det man inte själv har, kan man inte heller ge."
Detta är så sant, självklart, men samtidigt är det något som samhället inte tänker på. Det går att associera till nästan alla situationer. Vi diskuterade bland annat om krigsveteraner, deras betydelse i utvecklingen och dess kamp att komma hem till en familj med de psykiska åkommer de fått när de var ute i kriget. Hur man med ett sådant bagage uppfostrar sina barn. Hur de barnen upplever sin uppväxt och hur de i sin tur uppfostrat sina barn. Min generation.
Det är nu min generation skall fostra dagens barn. Hur kommer det att gå med dagens barn med alla de inflytanden de får idag av medier, internet och stress.
Barnen som växer upp med föräldrar som jobbar heltid, har stora lån på hus och bilar osv...
Vad lär vi våra barn... Lär vi dem att det är skillnad på folk, att det är rätt att ha skillnad på människor. Eller lär vi dem att alla är lika värda?
Lär vi dem att stressa, att alltid ha massor med aktiviteter och att vänner via nätet är det bästa sättet?
Eller visar vi dem hur man kopplar av i en stressig värld, hur man kan välja bland de aktiviteter som erbjuds och att man kan träffas och umgås med människor.
Lär vi dem att allt är mitt, eller fostrar vi dem till generösa individer?
Lär vi våra barn att slösa, eller lär vi dem ansvar?

Allt detta hör hemma i min lärares uttryck...
" Det man inte själv har, kan man inte heller ge."

Det är där Börknäsgården kommer in i mina tankar. Det är just detta jag vill visa barnen och ungdomarna, även vuxna.
Jag vill visa dem att det inte är skillnad på människor, att alla kan samarbeta och acceptera varandra. Att alla är lika värda. Jag vill lära dem hur man kopplar av i vår stressiga miljö, hur man kan kombinera aktiviteter med vänner, genom att umgås och samtidigt ägna sig åt de intressen man har, utan press och krav. Jag vill att de skall lära sig att vara generösa mot medmänniskor och djur, samtidigt som de får ta ansvar för andra individer...

Det jag själv fått, vill jag ge andra!

Hmm...Flum... Men ändå en djup grund till min dröm och till min verklighet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0