Onsdagkväll

Då var man hemma och trött efter en lång dag, började med väckning kl 6.00 och jobb.
Sen blev det Sundom, longering, ridtur och kvällsmat! Härliga ridvägar dom har där i Sundom, men lika vackra är dom här hemma! :)
Först visade Stefán lite av vad han och Tenór har jobbat med. Longering, kontakten mellan människa och häst, träning för att hästen skall använda sina muskler rätt och slappna av. Stefán hade tre viktiga ljud som hästen skulle lyssna efter, starta - stanna - kom. Samt att hästen skall följa. Gick jättebra! Än så länge ser jag bara på men när Tenór kommer hem så skall jag fortsätta att jobba på samma sätt.
Sen blev det en tur i skogen. Stefán red Tenór först, jag red hans häst Síklit (hur man nu stavar namnet:) ) fick se när de satte iväg i pass, jag och Síklit hade ingen chans att hinna med fastän vi satte iväg efter i galopp.
Häftigt! =)
Sen bytte vi häst och fortsatte ridturen, gillar starkt "problemhästen" som jag gjorde till min! Han är ändå en kille som nångång råkat ut för något och sen blivit missförstådd, ingen problemhäst!
Vi diskuterade hästarna som kommer att finnas på Börknäsgården i höst, de köps från Island och kommer att vara lugna, trygga hästar för alla som vill komma och prova på eller helt enkelt lära sig islandshästen!
Stefán kommer att hitta dem och ta hit dem åt mig, önskade "en fläck" (skäck), bara för att barnen tycker att dom är så fina. Annars spelar ju färgen ingen roll :)
Nåja, det var ungefär allt som hänt denna kväll. Det blir säkert många sådana ännu i sommar! Nästa gång ska vi ta en tur runt Öjberget och ut till Söderfjärden, det blir säkert en fin upplevelse.
Hoppas du tycker det är okej SSS att du får positiv PR i bloggen ;o)
Nu är det bara 2 dagar kvar tills semestern är HÄR! 3 veckor, underbart med ledigt även om man trivs på sitt jobb!
Men det kommer säkert att bli en del svett, skratt och tårar när Börknäsgården skall börja ta form på allvar nu :)

Lucky inside out! =)


Bilder från kvällen...

Kontakt


Arbete








Följa








Stanna, söka kontakt


Avslutning


Tenór & Síklit


Skönt med middag efter att man jobbat!





Här är några fantastiska djur, Alpackor, som jag var och tittade på utanför Norrtälje 2008 i syftet att sådana vill jag ha på min gård! Sådana kommer att finnas på gården, nångång :)
Alpackor är ett slags lamadjur men som spottar mindre:) Deras ull används till det mesta och blir allt mer populär eftersom ullen är allergivänlig! =) De går gärna en tur med dig i grimma och grimskaft. Personliga varelser och perfekta terapidjur eftersom de inte gillar stress.



Två nyfikna alpackor.





Det var allt för denna gång!


Kommentarer
Postat av: mamm

Fina bilder å intressant låter e.

2010-06-10 @ 09:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0